Verslag van de thema-avond Autisme en gamen 8 april 2019
Mijn kind gamed heel veel, wanneer moet ik me zorgen gaan maken? Is gamen altijd nadelig? Zijn er games waar jongeren met autisme iets uit kunnen leren? Welke signalen wijzen op overmatig gamegebruik? Wat kun je doen tegen gameverslaving? Mijn kind komt zijn kamer niet meer af.
Wat zijn de signalen, kun je het voorkomen en wat kun je als ouder doen?
Deze avond gingen we samen met Yvonne Ruhl een aantal van deze vragen beantwoorden.
Yvonne Ruhl is senior preventiewerker bij Novadic Kentron en heeft veel ervaring met gameverslaving in combinatie met autisme.
Het eerste gedeelte van de avond zal ook Patrick Maurix, een 21-jarige jongen met pdd-nos, zijn ervaringen omtrent gamen vertellen.

ASS en gamen
Gamen is leuk!
Er gaat een (andere) wereld voor je open, die is overzichtelijk en voorspelbaar.
Als je goed bent in gamen groeit je zelfvertrouwen. Je legt contacten, vrienden zijn binnen bereik, ook internationaal. De Engelse taalvaardigheid groeit.
Een ouder geeft aan: eerst aarzelend contact via de PlayStation, daarna bij vriendjes afspreken, naar feestjes en op zwemles.
Jongeren ontspannen, ook al lijkt dat niet altijd zo te zijn.
Je bent zelf de regisseur. Je hebt plezier! Je leert ook om te verliezen en dat te incasseren.
Patrick is een jongere die veel heeft gegamed. Hij heeft veel
race- en vechtgames gespeeld. Patrick heeft ervaren dat er thuis grenzen waren.
Moeder vertelt dat ze professionele hulp heeft gekregen bij de aanpak voor
Patrick. Ze heeft geleerd om alternatieven aan te bieden, grenzen te geven en
kon het volhouden, samen met haar man. Patrick vertelt dat hij nu veel aandacht
geeft aan andere dingen, zoals bv school en vrijwilligerswerk.
Wanneer is gamen een probleem?
Als het gamen niet binnen de gezinsafspraken past, als er geen grip meer op het gedrag is en er is geen communicatie mogelijk door het gamen, dan is er een probleem.
Als er afhankelijkheid is dan is er een echt probleem: verslaving. Er bestaat een nieuw werkvoord; verkluizenaren. Dat betekent dat iemand zichzelf niet verzorgt, niet eet en zich opsluit in huis; om te kunnen gamen. Vaak is de leerplichtambtenaar in beeld.
Doe een contextonderzoek: wat zijn de feiten? Hoeveel uur is iemand aan het gamen, door de week en in het weekend? Soms denk je andere uren dan het werkelijk is. Hoe zit het met slapen, dag- nacht ritme? Als je niet kunt stoppen omdat je persé moet winnen, is er een probleem.
Gamen zorgt voor de aanmaak van adrenaline (door hoge snelheden en spanning ) en de dopamine (geluksstofje). Kun je hier niet meer zonder, dan ben je verslaafd.
Als je moet stoppen kunnen de stoppen van de jongere
doorslaan, dat uit zich in woedeaanvallen en onredelijkheid.
Er is verschil in eindige- en oneindige spelen. De game- industrie verdient er
enorm aan, Fortnite, is een gratis spel
maar er is al voor 3 miljard bijgekocht door de gebruikers.
Omdat jongeren met ASS minder gevoel voor empathie hebben, beleven ze misschien niet direct een negatief gevoel aan ‘fitten en klagen’ van de ouder.
Detoxen is een soort afkicken van bestaande game- patronen. Dat kan alleen goed gaan als er een alternatief voor in de plaats komt in de tijd die ‘over ‘ is. Dat gaat het beste in samenwerking met een begeleider omdat het een hele zware klus is. Samen werken aan ‘ander gedrag’.
Tips:
Jongeren met ASS zijn bovengemiddeld verslavingsgevoelig, daarom is het belangrijk om het game- gedrag goed door te praten. Dit kan door het maken van duidelijke afspraken. Kaderen van het gamegedrag, soms herkaderen. Is er vooraf afgesproken wat de gedragsregels zijn?
Eigenlijk bepaal je daarmee wat voor jouw gezin ‘normaal’ is. Ieder gezin bepaalt z’n eigen ‘normaal’. Het zijn jouw normen en waarden. Betrek de jongere bij het maken van deze afspraken, zo heeft hij/ zij zeggenschap.
Yvonne geeft aan dat 4 uur gamen wel de grens is, vanuit de
theorie. Meer ruimte in het weekend geeft meer gewenning en dat sluipt er in. Let
op totale ‘schermtijd’, dus ook telefoon, tv.
De zaal vindt 2 a 2,5 uur wel de limiet.
Bepaalde dingen hebben altijd voorrang: First things first!
- Taken in huis, op tijd uit bed, op tijd ontbijten, goede zelfzorg, tanden poetsen etc, op tijd naar school
- Taken voor school, huiswerk, proefwerken, tas op orde
Sommige jongeren met ASS die minder gevoel voor empathie hebben, beleven niet direct een negatief gevoel aan ‘fitten en klagen’ van de ouder.
Let als ouder op je voorbeeld gedrag, hoeveel zit je zelf op je telefoon of achter de laptop? Welk voorbeeld geef je?
Het is goed als ouders meespelen met hun kind om een idee te
hebben wat het kind aan het doen is en zo contact te houden.
Kaderen in tijd, time- timer, daarbij rekening houden met de duur van een spel.
Eerder waarschuwen om te stoppen bv half uur ipv 5 minuten, zodat je het spel
kunt afmaken.
Liever niet een spel afpakken of uitschakelen.
Wordt een kind/ jongere voldoende uitgedaagd? Is er sprake van overprikkeling maar wordt er ook gelet ook op onderprikkeling?
Reactie van een ouder: Het is soms gemakkelijk als de ouders
druk zijn om toe te staan om te gamen, dan zijn de kinderen rustig. Maar als je
meer tijd maakt om buiten met ze te zijn, samen een film te kijken, kun je het
gamegedrag beïnvloeden.
Iemand heeft een ‘schermloze zondag’, al meerdere jaren. Ook voor de ouders
geldt deze regel.
Website www.gameninfo.nl van het Trimbos- instituut. Hierop staat ook een zelfonderzoek, voor jongeren en volwassenen . Dit geeft weer aanleiding tot gesprek met je jongere/ kind.
Een biologische tip: om een gebrek aan melatonine te voorkomen kun je een bril met blauwlichtfilter opzetten.
Voor vragen kun je altijd bellen met Novadic, aarzel niet!